X
تبلیغات
وکیل جرایم سایبری

انواع فرمان خودرو

طاهر آذری سه‌شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1389 @ 14:15 چاپ

انواع فرمان خودرو

انواع فرمان های تراکتوروکاربرد آنها
انواع فرمان های تراکتوروکاربرد آنها

انواع فرمان خودرو

انواع فرمان های تراکتوروکاربرد آنها
انواع فرمان های تراکتوروکاربرد آنها

1- انواع فرمانها
1- 1فرمان نیمه هیدرولیک: این فرمانها دارای دارای اتصالات مکانیکی و هیدرولیکی هستند به همین دلیل است که به فرمانهای نیمه هیدرولیکی معروف شده اند.در این فرمانها از غربال فرمان تا مقسم هیدرولیکی جک به صورت مکانیکی کار می کند با حرکت غربال فرمان توسط راننده حرکت شروع و از جعبه دنده فرمان می گذرد.با حرکت سگ دست توسط جعبه فرمان مقسم هیدرولیکی مسیر روغن را آزاد کرده، وسیستم هیدرولیک جهت تقویت نیروی دست راننده وارد عمل می شود.
1-2فرمان هیدرولیک:دراین فرمانها بر خلاف فرمانهای نیمه هیدرولیک اتصالات مکانیکی وجود ندارد ونیروی دست راننده مستقیما" از طریق نیروی هیدرولیک به چرخها جهت فرمان گیری منتقل می شود.در این فرمان راننده با چرخاندن غربال فرمان مقسم های هیدرولیکی که در مسیر روغن قرار دارد را آزاد می کنند وباعث حرکت چرخها در مسیر دلخواه می باشند.

2- موارد کاربرد فرمان ها نیمه هیدرولیک
تراکتور های سبک ومتوسط که دارای وزن کمی نسبت به تراکتور های بزرگ در اکسل جلو هستند(تراکتورهای دوچرخ محرک) وفرمان گیری آنها راحت می باشد از فرمانهای نیمه هیدرولیک استفاده می کنند.این فرمانها دارای لاستیک های مخصوص در چرخهای متحرک هستند لاستیک این چرخها دارای شیارهای نواری هستند این ساختار وشکل لاستیک فرمان گیری را برای راننده راحت می کند از مزایای این فرمانها این است که اگر سیستم هیدرولیک این فرمانها به هر دلیل دچار مشکل شوند راننده می تواند تراکتور را اگر چه با نیروی زیاد ولی می تواند از آن استفاده کند ویا تراکتور را به هانگار منتقل کند.همانطور که گفته شد علت استفاده از فرمانهای نیمه هیدرولیکی این است که نیروی وارد برچرخ فرمان گیر کمتر از چرخ محرک می باشد.اگر به شکل زیر توجه شود همیشه می باشد دراین صورت فرمان گیری راحت تر می شود هرچه به حالت بحرانی نزدیک تر شود فرمان گیری برای راننده راحت تر می شود( )اگر چه حالت بحرانی در فرمان گیری خطر ناک می باشد.در تراکتور های دو چرخ محرک هر چه انتقال وزن به طرف چرخ محرک بیشتر شود با عث افزایش کشش تراکتور می شود ولی این کشش نباید از حد معمول بیشتر شود
(1-حالت بحرانی انتقال وزن2- محدوده12% تا10% بکسوات)



پس از بحث های مطرح شده می توان نتیجه گرفت که تراکتورهای دو چرخ محرک که دارای لاستیک های متحرک با آج نواری می باشد استفاده فرمانهای نیمه هیدرولیکی دارای مزایایی به مراتب بالاتر از فرمانهای هیدرولیکی هستند با نصب فرمانهای هیدرولیکی بر روی این تراکتور ها(تراکتور های سبک ومتوسط)مزایای فرمانهای نیمه هیدرولیکی از دست می دهیم ونمی توان در شرایط ویژه تراکتور را به خوبی هدایت نمود.لازم به ذکر است در انتقال وزن تراکتور در شرایط مختلف در تراکتور های دو چرخ محرک با فرمانهای هیدرولیکی، چرخ های فرمان گیر تراکتور با کوچک ترین حرکت غربال فرمان تغییر مسیر داده و موجب واژگونی تراکتور می گردد.
3-موارد کاربرد فرمانهای هیدرولیکی :
فرمانهای هیدرولیکی که به فرمان های راحت نیز معروفند در تراکتور های و ماشین های سنگین و فوق سنگین استفاده می شود این فرمانها به نوبه ودر جایگاه خود دارای مزایایی بالای نسبت به فرمانهای نیمه هیدرولیک می باشد تراکتور های بزرگ که انتقال وزن در آنها انجام نمی شود وتوزیع وزن بر روی چرخها یکسان می باشد مورد استفاده قرار می گیرد.علت استفاده از این فرمانها در تراکتورهای سنگین به همان عکس العمل روی چرخ ها در زمان فرمان گیری بر می گردد در این تراکتورها همانطور که در شکل 2 نشان داده شده اند دارای عکس العمل مساوی روی چرخهای تراکتور می باشد( ) یا اگر مساوی نباشند در زمان کار درصد کمی از این وزن به چرخ عقب انتقال داده می شود.اگر به شکل 3 توجه شود معلوم می شود که توزیع بار وارد به چرخهای فرمان گیر در زمان حرکت بیشتر می شود یعنی بر خلاف تراکتور های دو چرخ محرک که انتقال وزن به طرف عقب صورت می گیرد در این تراکتور ها این انتقال وزن به طرف جلو صورت می گیرد این یکی دیگر از دلایل استفاده از فرمان هیدرولیک
(2)

در تراکتورهای سنگین می باشد با توجه به مطالب گفته شده به علت بالا بودن عکس العمل چرخ فرما ن گیر راننده نمی توان با فرمانهای نیمه هیدرولیک کنترل مناسبی روی تراکتورهای بزرگ داشته باشد یا اگر این امر امکان پذیر شود بازده کاری راننده پایین می آید وبه علت

سخت بودن فرمان راننده خیلی زود احساس خستگی می کند. در این تراکتوراگر فرمان دچار
اشکال شود دیگر راننده قادر نخواهد بود که تراکتور را هدایت کند به ناچار باید در همان محل به رفع عیب بپردازد.

دیدگاه های این نوشته : 0
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)

نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد