زیارلو

مطالب متنوع و جالب

زیارلو

مطالب متنوع و جالب

حتی اگر کامل به درس‌هایتان مسلط نشدید: تست بزنید

از آزمون‌های سراسری غافل نشوید
آیا تست­های آزمون‌های سراسری گذشته را زده‌اید یا مثل برخی از داوطلبان تصور می‌کنید که در ابتدا باید به همۀ دروس مسلط شوید و سپس تست‌های آزمون­های سراسری را بزنید؟ چون تصور می‌کنید که در بهترین سطح مطالعاتی خود نیستید و هنوز مطالبی مانده است که باید مطالعه کنید و در حال حاضر تست­ها به اصطلاح  حرام می‌شوند.  
دوستانی که چنین تصوری دارند، باید بدانند که هیچ وقت به حد ایده آل خود نمی‌رسند و هر چقدر که مطالعه کنند، باز هم جا برای خواندن و بهتر دانستن وجود دارد؛ در واقع نباید همۀ عقب ماندگی‌های خود را رفع کرد و ضعف‌های خود را برطرف ساخت و سپس سراغ تست رفت؛ زیرا کنکور، یک آزمون تستی است و آزمون تستی ویژگی‌های خودش را دارد که با یک آزمون تشریحی متفاوت است؛ حتی متن یک سؤال تستی با یک سؤال تشریحی فرق دارد و مهم­تر از همه اینکه در آزمون­های تستی، زمان پاسخگویی محدود است و شما باید بتوانید در زمان کوتاهی، گره و نکتۀ یک سؤال تستی را بیابید و سپس صحیح­ترین پاسخ را انتخاب کنید. به همین دلیل، برای آمادگی در کنکور، فقط مطالعۀ کتاب‌ها و مباحث درسی کافی نیست و باید برای هر درس، زمانی را به تست زنی اختصاص دهید و هنگام پاسخگویی، به عنصر زمان نیز توجه داشته باشید.
در این میان، آزمون­های سراسری سال­های گذشته منبع بسیار خوبی برای آمادگی شماست؛ بویژه لازم است که سؤال­های آزمون سراسری را به صورت مجموعه­ای پاسخ دهید؛ برای مثال به  مجموعۀ سؤال­های دروس عمومی شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، فرهنگ و معارف اسلامی، و زبان خارجی در زمان تعیین شده (75 دقیقه) پاسخ دهید یا حتی به  کل سؤال­های عمومی و اختصاصی یک گروه آزمایشی کنکور یک سال، در مدت زمان تعیین شده و در شرایطی مشابه آزمون سراسری پاسخ دهید و به این وسیله به سطح آمادگی خود پی ببرید و با مطالعۀ پاسخ تشریحی تست­ها، به نکته‌های ظریف و خاص هر تست پی برده  و به نوعی به مرور مباحث درسی بپردازید.
توجه داشته باشید که در جلسۀ کنکور، از سؤالی  به  سؤال دیگر رفتن و فکر خود را از مطلبی  به مطلب دیگر سوق دادن، به سرعت عمل و تسلط زیادی نیاز دارد، و هدف از حل تست در این مرحله، افزایش سرعت عمل، تسلط بر کنترل وقت و ایجاد نگاه جامع به دروس است.
  
آزمون­های جامع سنجش؛ راهکاری مناسب
آزمون­های جامع سنجش به شما  کمک می­کند تا خود را در کنار رقبای اصلی و توانمندتان ارزیابی کنید و سطح علمی و آمادگی روحی خود را در این دو ماه باقی مانده دریابید؛ بخصوص اگر بعد از آزمون، تک تک پرسش­هایی را که پاسخ نداده­ یا غلط داشته‌اید، بررسی کنید. هر چند این کار حوصله می‌خواهد و زمان می‌برد، ولی شما باید برای پیشرفتتان این سختی­ها را تحمل کنید. وقتی آزمون‌ها را بررسی می‌کنید، امکان دارد که با یک یا چند مشکل، از جمله کمبود معلومات، فراموش کردن، بی‌دقتی، وقت کم آوردن و ...، روبرو شوید. حتماً برای رفع هر کدام از موارد یاد شده، با کمک دبیران خود برنامه‌ریزی داشته باشید و سعی کنید که در آزمون بعدی تا حدودی مشکل یا مشکلات موجود را کم رنگ‌تر کنید.
دقت کنید که نتیجۀ کلی آزمون نباید شما را افسرده یا مغرور سازد؛ بلکه لازم است که به نتیجه تک تک درس‌ها و تراز آنها توجه کنید؛ زیرا انجام این کار باعث می­شود تا شما به طور دقیق‌تری میزان پیشرفت خود را در هر درس بسنجید و نقاط ضعف و قوتتان را نیز بشناسید؛ علاوه بر این، باعث می‌شود که شما پیشرفت‌های کوچک خود را ببینید و به آینده خوش بین باشید.
در جلسه آزمون‌های جامع سنجش، توجه به نکات زیر می‌تواند در موفقیت بیشتر شما نقش داشته باشد:
* یکی از موارد بی‌دقتی، انتخاب گزینه غلط به جای جواب است؛ برای مثال، زمانی که پاسخ سؤال عدد 3 است، به جای انتخاب گزینۀ 2 که جواب 3 در آن درج شده است، گزینه 3 انتخاب می‌شود.
* بسیاری از دانش‌آموزان، وقتی به سؤال دشواری برخورد می‌کنند، از اینکه می‌توانند آن را به طور کامل حل کنند، خوشحال می‌شوند. آنها بعد از فرمول نویسی و جای گذاری اعداد، به اندازه کافی به محاسبات و عملیات اهمیت نمی‌دهند و وقتی به جواب نزدیک می‌شوند، خوشحال از رسیدن به جواب نهایی، بعضی از محاسبات ساده را دست کم می‌گیرند و با یک لحظه غفلت، در تشخیص جواب نهایی اشتباه می‌کنند. یادتان باشد که در تست، پیدا کردن راه حل کافی نیست؛ بلکه رسیدن به جواب آخر است که اهمیت دارد.
* باید تمام گزینه‌ها را بخوانیم و بررسی کنیم، حتی اگر مطمین باشیم که گزینه اول پاسخ سؤال است. بعضی از داوطلبان برای صرفه جویی در زمان، همه گزینه‌ها را نمی‌خوانند؛ در حالی که گاهی همه گزینه‌ها، عبارت‌های درستی هستند که فقط یکی از آنها کامل‌تر از بقیه است یا مستقیماً در رابطه با سؤال است.
* بهتر است که همزمان با خواندن سؤال، با مداد زیر یا دور کلمات کلیدی آن را خط بکشیم. این روش به طور چشمگیری، دقت و درک ما را از سؤال بالا برده و سرعت عملمان را افزایش می‌دهد.
* کلمه «بجز» در متن سؤال، آن سؤال را منفی می‌کند. «همه گزینه‌ها بجز گزینۀ .... صحیح است.» یعنی کدام گزینه صحیح نیست. همچنین اگر سؤال منفی در منفی باشد، معنی آن مثبت می­شود؛ مانند: «همۀ گزینه‌ها بجز .... صحیح نیستند» یعنی کدام گزینه صحیح است.
در نهایت سعی کنید تا علت بی‌دقتی‌های خود را شناسایی کنید و در منزل برای رفع آنها تمرین کنید تا پس از شرکت در آزمون سراسری، به خاطر بروز بعضی از اشتباهات کوچک افسوس نخورید.
 

نباید  همۀ عقب ماندگی‌های خود را رفع کرد و ضعف‌های خود را برطرف ساخت  و سپس سراغ تست رفت؛ زیرا کنکور، یک آزمون تستی است و آزمون تستی ویژگی‌های خودش را دارد که با یک آزمون تشریحی متفاوت است 

منبع:پیک سنجش

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد